Par muzeju

PAR RĪGAS MOTORMUZEJU

Rīgas Motormuzejs - lielākais un modernākais seno spēkratu muzejs Latvijā un Baltijas valstīs

Rīgas Motormuzejs ar savu ekspozīciju apmeklētāju acis priecē jau kopš 1989. gada. Gan toreiz, gan tagad tas ir vienīgais šāda profila muzejs Latvijā un lielākais Baltijā. Tomēr, ideja par seno spēkratu muzeju Latvijā dzima jau 20. gadsimta septiņdesmitajos gados, kad neliela entuziastu grupa – Latvijas Antīko automobiļu klubs iedibināja vēl nebijušu kustību – seno spēkratu salidojumus un rallijus. Šie pasākumi pulcēja ne tikai seno spēkratu īpašniekus, bet arī skatītāju tūkstošus.

Viss sākās no kluba

Pagājušā gadsimta 70-to gadu sākumā seno spēkratu entuziasti kala plānus kā popularizēt retro auto kustību. 1972. gada 21.jūlijā tika nolemts dibināt Latvijas Antīko automobiļu klubu (AAK), kas apvienoja domubiedrus ar interesi par senajiem spēkratiem, to meklēšanu, restaurēšanu un saglabāšanu. Kluba pirmais vadītājs Viktors Kulbergs ap sevi pulcināja tādus entuziastus kā Elmārs Žvīgulis, Juris Gagainis, Aija Gaile, pašreizējo muzeja restaurācijas vadītāju Gunāru Dortānu un vēl vairākus desmitus seno spēkratu cienītāju. AAK kļuva par līdz tam nebijušu informācijas un pieredzes apmaiņas centru, kurš rīkoja dziesmu svētkiem cienīgus seno spēkratu braucienus. Par īstu leģendu kļuva 1975. gada seno spēkratu salidojums, uz kuru Rīgā pulcējas tūkstošiem skatītāju. 

1978. gadā notika līdz tam neiedomājama izstāde - vēsturiskajās Rīgas biržas nama telpās atklāja ekspozīciju „Auto Moto Retro”. Tā bija unikāla – zālē tika uzburta pavisam cita, no ikdienas ļoti atšķirīga pasaule. Tā padomju cilvēkam parādīja, ka iespējama citāda dzīve, un ikviens var būt tās veicinātājs. Tad arī dzima pirmā doma par muzeja nepieciešamību. 

AAK biedri senos spēkratus mērķtiecīgi meklēja visā Padomju Savienības teritorijā. No lūžņiem un šķūnīšiem tika izcelti spēkrati ar izcilu vēsturisko vērtību. Palīdzēja gan veiksme, gan neatlaidība.

Gluži neticama bija 1913. gadā Rīgas Krievu Baltijas vagonu rūpnīcā  (Russo-Balt) būvētā ugunsdzēsēju auto atrašana. Sen izjauktā auto detaļas mētājās kādā šķūnīti Raunā, bet rāmja daļas iebetonētas kā balsts TV antenas mastam. AAK biedru un Ugunsdzēsības pārvaldes kopīgiem spēkiem restaurētais automobilis ir viens no diviem pasaulē palikušajiem leģendārajiem Russo-Balt eksemplāriem un apskatāms muzejā.

1976. gadā dažas stundas pirms sagriešanas metāllūžņos komunistiskajā sestdienas talkā Maskavas ZIL rūpnīcā tika izglābts unikālais kalnu sacīkšu auto - 1938.gada Auto Union CD V16 – vēl viena padomju kara trofeja. Jau pēc gada AAK biedri sakopto automobili demonstrē pasākumā Biķernieku trasē, un tas kļūst par savdabīgu AAK vizītkarti, vēlāk tas kļūst par jaunbūvējamā Motormuzeja centrālo eksponātu. Arī šobrīd leģendārais kalnu sacīkšu auto muzejā ieņem goda vietu uz īpaši veidota paaugstinājuma.

Arī Staļina vajadzībām izgatavoto bruņoto limuzīnu ZiS 115, līdzīgi kā Auto Union, pēdējā brīdī izdevās izglābt no sagriešanas lūžņos. Auto necauršaujamo vairākslāņu stiklu biezums sasniedz gandrīz 8 centimetrus, tas viscaur apstrādāts ar bruņu plātni un durvju biezums sasniedz pat 20 centimetrus. Motormuzejā auto nonāca ar PSRS autorūpniecības ministra rezolūciju: nodot! Vienkāršāk sakot, auto tika pārrakstīts no bilances uz bilanci.

80. gadu beigās kluba biedru skaits jau pārsniedza divus simtus, bet aktīvos līdzjutējus varēja skaitīt tūkstošos. Neskatoties uz “dzelzs priekškaru”, kluba biedri izmantoja katru iespēju iegūt ziņas par rietumos ražotiem spēkratiem, to tehniskajiem risinājumiem, rezerves daļām un restaurācijas tehnoloģijām. AAK sāk aktīvu sadarbību ar līdzīgiem klubiem „sociālisma nometnes” valstīs.

Muzejs – seno spēkratu māja

Ar katru gadu AAK biedri pārliecinājās, ka viņu darbs ir vajadzīgs sabiedrībai, tādēļ bija pienācis laiks domāt par savām mājām. Sākumā tas šķirta neaizsniedzams sapnis, jo īpaši pēc tam, kad izrādījās, ka Maskavas olimpiādē ir iztērēts tik daudz naudas, ka neatliek līdzekļu nevienai kultūras un sporta celtnei.

Negaidot no rietumiem klubam tika izteikts bezprecedenta piedāvājums – apmaiņā pret atrasto unikālo Auto-Union CD V16 uzbūvēt izsapņoto seno spēkratu muzeja ēku. Padomju funkcionāri to nevarēja pieļaut un 1985.gadā atrada finansējumu motormuzejam. Jaunā seno spēkratu centra projektu izstrādāja Pilsētbūvniecības institūts arhitekta  Viktora Valguma vadībā. Ēkas konstrukcijas piegādāja Somijas uzņēmums Otto Wuorio, kas padomju sistēmai bija ļoti netipiski. 

Muzeja pamatakmens tika ielikts 1986. gada 6. jūnijā, bet ēkas atklāšana notika 1989. gada 22. aprīlī. RMM ēku atklāja Valsts Plāna komitejas priekšsēdētajs Miervaldis Ramāns un satiksmes ministrs Jānis Janovskis, bet atklāšanā piedalījās  Volkswagen koncerna pārstāvis. (Foto: 1986_pamatakmens) Muzeja ekspozīcijas pamatā bija AAK biedru seno spēkratu kolekcija. Jaunatvērtā muzeja apmeklējums bija iespaidīgs  – 1989.gadā 75 tūkstoši cilvēku, bet 1990. gadā jau 130 tūkstoši. Tas apliecināja, ka entuziastu sapnis bija pārtapis jaudīgā enerģijā, ko novērtēja arī sabiedrība. 

Muzeja atdzimšana

Pēc vērienīgās rekonstrukcijas 2016.gadā atklātais Rīgas Motormuzejs ir pārvērties līdz nepazīšanai. Izmantojot modernas un interaktīvas tehnoloģijas, apmeklētāji tiek aicināti doties virtuāli patiesā ceļojumā auto būves vēsturē, kas aizsākas nu jau pirms 133 gadiem, kad patentēja pirmo auto. Muzeja ekspozīcijas zāles ir aptumšotas, bet paši spēkrati spilgti izgaismoti. Tas ļauj koncentrēt uzmanību uz būtiskāko – muzeja eksponātiem un to stāstiem, kas apmeklētājam pašam jāatklāj ar modernu multimediju palīdzību. 

Līdzās pastāvīgai ekspozīcijai, kas izvietota 3 stāvos 4000 kvadrātmetru platībā, notiek tematiskas izstādes, spēkratu prezentācijas, autobūves vēstures izpētes darbs un muzeja darbnīcās tiek restaurēti spēkrati.

Nesenākais un viennozīmīgi ambiciozākais muzeja restaurācijas projekts, sākot jau ar paša auto transportēšanu no Kalifornijas, ASV uz Latviju, ir Kārļa Ulmaņa reprezentācijas auto dvīņubrālis Cadillac Fleetwood V8 All Weather Phaeton (1930.g.). Cadillac restaurācija ilga 3 gadus. No muzeja krājuma veidošanas viedokļa Cadillac automobilim ir ne tikai vēsturiska sasaiste ar Latviju, bet arī šis augstākās klases spēkrats ir vērtīgs kolekcijas papildinājums neparastās virsbūves, komplektācijas un restaurācijas kvalitātes dēļ. 

Tāpat kā AKK un RMM pirmsākumos retu auto medību gars nav apsīcis arī mūsdienās. Viens no lielākajiem dārgumiem, kas muzejā nonācis pēc rekonstrukcijas periodā ir pasaules autobūves pioniera, liepājnieka Augusta Krastiņa ASV dibinātajā kompānijā Krastin Automobile Company 1903. gadā ražotais automobilis “Krastin”. Šī auto sakarā pieminams arī RMM restaurācijas nodaļas vadītāja, meistara Gunāra Dortāna vārds, kurš piedalījās auto atrašanā, vadīja tā restaurācijas projektu, kā arī 2016. gadā piedalījās vienā no pasaules prestižākajiem seno spēkratu salidojumiem – Londonā Regent Street Motor Show un pieveica 96 km garo Londonas – Braitonas braucienu. Šajā pasākumā Krastin Auto uzvarēja spēkratu elegances konkursā, izcīnot Concours d’Elegance kategorijas augstāko balvu, kas ne vien sniedza neaprakstāmu gandarījuma sajūtu komandai, bet arī nodrošināja Latvijas, Rīgas Motormuzeja un AAK atpazīstamību Eiropā un pasaulē. 

Vēl kāds būtisks atradums ir vairāk nekā 30 bruņumašīnas “Imanta” detaļas, kas tika uzietas 2017. gadā Rīgas Motormuzeja rīkoto ekspedīciju laikā pie kādām mājām Liepnā. Māju saimnieka Daumanta Bijona tēvs leģendāro Latvijas armijas bruņutehnikas spēkratu, diemžēl jau sadegušu, redzējis pats savām acīm. Šobrīd “Imanta” ir vienīgā no 6 Latvijas armijas bruņumašīnām, kuras paliekas ir izdevies atrast. Pārējās, cik zināms Rīgas Motormuzeja speciālistiem, pilnībā iznīcinātas kaujās. Ņemot talkā mūsdienu tehnoloģijas, jaunajā izstādē “Leģenda par dzelzs bruņinieku” Motormuzeja apmeklētāji var diezgan precīzi nojaust “Imantas” aprises, uzbūvi un tehniskos parametrus, vienlaikus ļaujot būt vēsturisko notikumu aculieciniekiem.

Rīgas Motormuzejs vienmēr palicis uzticīgs savai misijai – ieinteresēt cilvēkus un veidot pozitīvu attieksmi pret spēkratu vēsturi un tehnikas mantojumu kopumā. Muzejs ne tikai vāc, saglabā, pēta, restaurē un popularizē senos spēkratus, muzejs ir arī radoša vieta kur mācīties. Šeit ikviens, bet īpaši bērni un jaunieši var apgūt ceļu satiksmes noteikumus, auto, moto, velo būves attīstības vēsturi, kā arī inženiertehniskas zināšanas. Šobrīd RMM var lepoties ar 150 000 apmeklētāju gadā, vairākām Eiropas un Latvijas muzeju jomas balvām, bet vissvarīgāk ar atzinīgiem vārdiem, ko sniedz vietējie un ārvalstu apmeklētāji.

 

Atzinības un sasniegumi

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Tūrisma departaments decembrī pasniedza balvas 2018. gada veiksmīgākajiem tūrisma produktiem. Par inovatīvu, kvalitatīvu un ārvalstu viesiem tīkamāko tūrisma produktu tika slavēts  Rīgas Motormuzejs, iegūstot godpilno 2.vietu. 


Rīgas Motormuzejs bija izvirzīts 2018.gada Historic Motoring Awards balvas finālam kategorijā "Gada seno spēkratu muzejs". Svinīgā apbalvošanas ceremonija notika 25.oktobrī Londonā, un to droši var dēvēt par klasisko auto pasaules Oskariem.

Motormuzeja sāncenši bija tādi izcili pasaules muzeji kā Petersen Automotive Museum ASV, Cité de l'Automobile - musée national collection Schlumpf Francijā, Museo Nicolis: Auto, Moto, Bici, Aerei E Oggettistica D'epoca Itālijā, kā arī Torre de Loizaga-CMV Colección Miguel de la Vía muzejs Spānijā, kurā apskatāma viena no lielākajām Rolls-Royce spēkratu kolekcijām pasaulē.


Rīgas Motormuzejs nominēts European Museum of the Year Award balvai, kas norisināsies 2018.gada maijā Varšavā, Polijā. Eiropas Muzeju gada balvai 2018.gadam kopā izvirzīti 40 muzeji, tostarp trīs Latvijas muzeji - Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Raiņa un Aspazijas muzejs un Rīgas Motormuzejs. 


2017.gada septembrī Rīgas Motormuzejs 34 Eiropas muzeju konkurencē tika augstu novērtēts un iekļuva Eiropas muzeju akadēmijas (European Museum Academy) konkursa finālā, apsteidzot britu nacionālo auto muzeja British Motor Museum, Mercedes - Benz muzeja Štutgartē un daudzu citu pasaulē slavenu muzeju ekspozīcijas. Rīgas Motormuzejs, kuru iemīļojuši tūkstošiem apmeklētāju no Latvijas un citām valstīm,  nu guvis arī ļoti augstu oficiālu novērtējumu  no labākajiem Eiropas muzeju speciālistiem. Konkursa žūrija, kuras sastāvā ir Eiropas muzeju vadītāji, nozares speciālisti, kā arī Luksemburgas princese Sibilla de Luxembourg, atzinīgi novērtēja Motormuzeja ekspozīcijas kvalitāti un stāstu pasniegšanas veidu, kas izglītojošos aspektus savieno ar izklaidējošo pusi. 

Rīgas Motormuzejs ceļotāju iecienītajā vietnē "TripAdvisor", pateicoties ceļotāju un muzeja apmeklētāju pozitīvijam vērtējumam, ieguvis  – "Certificate of Excellence", kā arī "Travellers Choice 2017", kas ir augstākais novērtējums, ko katru gadu tūrisma portāls piešķir tikai vienam procentam no visiem vietnē atrodamajiem tūrisma galamērķiem un apskates objektiem. Vairums ceļotāju savās atsauksmēs izceļ tā moderno un interaktīvo ekspozīciju un to, ka muzejs ir interesants ne tikai auto tematikā ieinteresētiem apmeklētājiem.


Savukārt Latvijas Muzeju biedrības gada balvas “Zelta puteklis” 2016 Rīgas Motormuzejs uzvarēja nominācijā “Inovācijas muzejā” par spēju izmantot mūsdienu tehnoloģijas muzeju darbā, objektu interpretēšanā un muzeja apmeklētāja pieredzes bagātināšanā. Komisija vērtēja nevis pašas tehnoloģijas, bet to kā to lietošana, izmantošana ietekmē muzeja apmeklētāja zināšanas, iesaistīšanos un sajūtas.

2016.gada novembrī viens no Rīgas Motormuzeja unikālākajiem eksponātiem latvieša būvētais 1903. gada Krastin auto devās uz Londonu, lai startētu pasaules senākajā joprojām notiekošajā motorizēto transportlīdzekļu braucienā "Bonhams London to Brighton Veteran Car Run". Auto piedalījās arī Londonas centrā notiekošajā Regent Street Motor Show Concours d'Elegance, un kļuva par uzvarētāju kategorijā Overall Winner. Zīmīgi, ka no 400 brauciena dalībniekiem tikai 100 unikālākajiem spēkratiem ir ļauts piedalīties Regent Street seno spēkratu izstādē. 20.gadsimta sākumā latvieša Augusta Krastiņa ASV būvētais auto pārsteidza žūriju ar tā vēsturi, neticamo atrašanas stāstu, profesionālo restaurāciju, kā arī faktu, ka tas ir vienīgais saglabājies eksemplārs pasaulē. Žūrijas komisijā bija Royal Automobile Club biedri, kā arī populārā britu raidījuma Wheeler Dealers vadītājs Edd China.

2016.gada oktobrī invalīdu apvienība Apeirons apbalvoja gada labākos vides pieejamības veicinātājus. Balvas par ieguldījumu vides pieejamības veicināšanā pasniedza 7 nominācijās, bet galveno balvu par 2016. gada humānāko ēku saņēma tieši Rīgas Motormuzejs. Interaktīvs, pieejams un universāls – šo un vēl citu īpašību dēļ par 2016. gada humānāko ēku tika atzīts Rīgas Motormuzejs, kas ieguva Apeirons lielāko apbalvojumu – Zelta kruķi. To ik gadu saņem objekts, kas atbilst visām likuma prasībām vides pieejamības jomā.