Rīgas Motormuzeja galvenais restaurators Gunārs Dortāns tiek apbalvots ar Atzinības krusta IV šķiru un iecelts par ordeņa virsnieku

Valsts prezidents Raimonds Vējonis 3.maijā svinīgā ceremonijā Rīgas pilī pasniedza valsts augstāko apbalvojumu – Atzinības krusta IV šķiru – un iecēla par ordeņa virsnieku Rīgas Motormuzeja galveno restauratoru Gunāru Dortānu.

Rīgas Motormuzeja kolektīvs sveic mūsu kolēģi ar šo brīnišķīgo notikumu – šī atzinība ir godam nopelnīta un tas ir novērtējums milzīgajam darbam, ko ieguldījis Gunārs!

Interese par tehniku, bet jo īpaši par senajiem spēkratiem Gunāram bija jau no skolas laikiem, tieši tādēļ viņš 1969. gadā iestājās Rīgas Politehniskā institūta Mehānikas un mašīnbūves fakultātē, lai apgūtu inženiera - mehāniķa kvalifikāciju. Studiju laikā viņš aizvien vairāk satuvinājās ar seno spēkratu entuziastiem, kuri 1972. gadā veidoja biedrību “Latvijas Antīko automobiļu klubs”. Tās dibināšanas dienā 21. jūlijā Gunārs kļuva par kluba biedru.

Pirmie restaurācijas darbi tapa pie Rīgas Motormuzeja (toreiz – Tehniskās jaunrades un atpūtas centrs “Mežciems”) dibinātajā restaurācijas darbnīcā, kurā vēl līdz muzeja atklāšanai tapa tādi unikāli spēkrati kā 1938. gadā Latvijā ražotais Ford- Vairogs 10 Junior  De Luxe un memoriālais rakstnieka Maksima Gorkija automobilis Lincoln KB12 model 277 (1934.g.), kuri kā pirmie tika iekļauti jaunatvērtajā muzeja ekspozīcijā.

1989.gada 22. aprīlī notika svinīgā Rīgas Motormuzeja atklāšanas ceremonija. Datums tika izvēlēts simbolisks – Ļeņina dzimšanas dienai veltītā sestdienas talkas diena, kurā 1976. gadā Maskavas rūpnīcā ZIL izglāba Rīgas Motormuzeja simbolu - Auto Union (1938.g.), kas bija vienīgais saglabājies sacīkšu automobilis, kuru pēc kara 1945.gada rudenī izveda no Cvikavas uz Padomju Savienību. Tomēr pagāja teju desmit gadi, līdz restaurētais spēkrats atgriezās muzejā. Sacīkšu automobili atjaunoja Lielbritānijas restauratori, kurus regulāri konsultēja Gunārs.

Pēc Baltijā lielākās seno spēkratu kolekcijas atklāšanas, Gunāra vadībā tika  restaurēta virkne muzeja krājumā un pastāvīgajā ekspozīcijā esošie spēkrati.

Strādājot par restauratoru, Gunārs ir nesis un turpina nest Latvijas vārdu  pasaulē. Īpaši cieša viņam izveidojusies sadarbība ar Vācijas nozīmīgākajiem transporta muzejiem.

2013.gadā tika uzsākta Rīgas Motormuzeja rekonstrukcija, kas ilga trīs gadus. Šajā laikā Gunārs ne vien aktīvi piedalījās jaunās kolekcijas veidošanā, informācijas un fotoattēlu sniegšanā, bet arī aktīvi turpināja vadīt spēkratu restaurāciju. 2016.gada 1. jūlijā, atklājot jauno ekspozīciju, kā centrālais spēkrats tika prezentēts Cadillac – Fleetwood V8 ser. 353 AWP (1930.gads).

Gunāram sirds pieder pagājušā gadsimta 20-to - 30-to gadu spēkratiem, no kuriem viena pērle – 1929. gada “Buick series 116” ir arī viņa personīgajā kolekcijā. Ar šo auto viņš katru gadu piedalās AAK  salidojumos, turpinot popularizēt seno spēkratu kustību Latvijā un pasaulē. Ja redzat cilvēku elegantā salmu cepurītē, kuram apkārt ir ļoti daudz seno spēkratu entuziastu, tad skaidrs, ka tas ir Gunārs, kurš nemitīgi sniedz konsultācijas un uzmanīgi ieklausās citu seno spēkratu restauratoru stāstos :)

Ar Atzinības krustu apbalvo par izcilu Tēvijas mīlestību un par sevišķiem nopelniem valsts, sabiedriskajā, kultūras, zinātnes, sporta un izglītības darbā. Par nopelniem uzskatāma uzticīga un uzcītīga kalpošana valsts vai pašvaldības dienestā, priekšzīmīga un godīga darba izpilde, ikviena sabiedriska kalpošana, tautas gara, pašdarbības un saimniecisko spēku attīstīšana.